Ο Δημήτρης Μηνακάκης στην εκπομπή «Προς Εκκλησιασμόν»

 

Στην 76η διαδικτυακή εκπομπή Προς Εκκλησιασμόν, παραγωγή της ενορίας του Ι. Ναού Αγίου Γεωργίου Νέου Ψυχικού, φιλοξενήθηκε ο συνθέτης, μουσικοπαιδαγωγός και συγγραφέας Δημήτρης Μηνακάκης. Η εκπομπή, την οποία επιμελείται και παρουσιάζει ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος, ανέδειξε σε βάθος την προσωπική και καλλιτεχνική διαδρομή του συνθέτη, εστιάζοντας στις πνευματικές του ρίζες, τη σχέση του με την εκκλησιαστική και παραδοσιακή μουσική, τη συμβολή του στη μουσική εκπαίδευση και τη σύνθεσή του ως διαρκή ερευνητική πράξη.

Σε μια συγκινητική και ουσιαστική συζήτηση, ο Δημήτρης Μηνακάκης μοιράστηκε βιώματα από τα παιδικά και νεανικά του χρόνια στη Λακωνία και στην Εκκλησιαστική Σχολή Κορίνθου, όπου ήρθε σε επαφή με τη Βυζαντινή μουσική. Η μορφή του πατέρα του, ο οποίος ήταν ιερέας, διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην πορεία του, όπως και η γνωριμία του με σημαντικούς παιδαγωγούς και συνθέτες: Κωνσταντίνος Κυδωνιάτης, Αλέκος Αινιάν, και κυρίως ο Γιάννης Ανδρέου Παπαϊωάννου, που τον μύησε σε βάθος στη σύγχρονη μουσική δημιουργία.

Ο κ. Μηνακάκης μιλά με ευγνωμοσύνη για την επίδραση αυτών των δασκάλων στη ζωή και το έργο του, επισημαίνοντας τη σημασία της προσωπικής σχέσης, της ακρίβειας και του ήθους στην παιδαγωγία. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο έργο του στο Κολλέγιο Αθηνών, όπου υπηρέτησε για 23 χρόνια ιδρύοντας ορχήστρες και εκπαιδευτικά προγράμματα με κοινωνική διάσταση, όπως δωρεάν μαθήματα μουσικής και οργάνων.

Παράλληλα, η συζήτηση φωτίζει τη δημιουργική του σύνδεση με την ελληνική παραδοσιακή μουσική, μέσα από τη μαθητεία του κοντά στον μουσικολόγο Μάρκο Δραγούμη. Ο κ. Μηνακάκης αναδεικνύει την αξία της ελληνικότητας, όχι ως αισθητικού επιφανειακού στοιχείου, αλλά ως πνευματικής ρίζας που μπορεί να οδηγεί σε νέες μορφές.

Η συνέντευξη περιλαμβάνει επίσης αναφορές στο έργο του πάνω στη μελοποιημένη ποίηση – από τον Παλαμά και τον Ρίτσο, έως τον Αργύρη Χιόνη και τον Γιώργο Δουατζή – και αποκαλύπτει την επιμονή του να αντιμετωπίζει κάθε νέο έργο ως μια πρωτότυπη πρόκληση, χωρίς επαναλήψεις.

Τέλος, γίνεται εκτενής συζήτηση για τη μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα, τα βιβλία που έχει συγγράψει, τα προβλήματα των μουσικών σχολείων, την ανάγκη σοβαρής αξιολόγησης, αλλά και την έλλειψη θεσμικής υποστήριξης για τη διάδοση των σύγχρονων ελληνικών μουσικών έργων.